maandag 6 september 2010

Het exoten-dilemma

Het grote exoten-dilemma handelt over onze reuzenbalsemienen.

Tot voor kort dacht ik (verkeerdelijk) dat deze hoge planten inheems waren.
Je ziet ze namelijk vaak aan waterwegen en ook in onze tuin hebben ze spontaan een plaatsje gevonden waar het goed groeien is.
Aangezien wij -in tegenstelling tot de meerderheid van het gebuurte- geen pesticidensproeiers zijn, staat ons stukje beekkant dus goed vol met reuzenbalsemienen en ander groen.


Ze heeft in mij nooit een vijand gevonden, die reuzenbalsemien, maar de voorbije week stond ik in dubio.
Moesten ze gaan of zou ik hen asiel aanbieden?

Uiteindelijk heb ik een beslissing genomen.
Momenteel blijven ze staan.
Eerst en vooral omdat ze horden hommels aantrekken.
Ten tweede omdat ik het zinloos vind de achtertuin nog een beetje kaler te maken en ik nog geen geschikte vervanger heb gevonden.


(Input altijd welkom!)

4 opmerkingen:

  1. Principes zijn mooi maar ge moet er niet mee overdrijven zeggen wij steeds. 'k Zou zeggen: voorlopig laten staan maar verdere verspreiding tegengaan en langzaam aan vervanger door iets anders. Gaan wij ook doen met de haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. k was heel enthusiast over uw voornemen om de coniferen er uit te wippen, maar deze zou k toch even laten staan, t ziet er te aardig uit en de beestjes schijnen er ook plezier aan te beleven.
    zoals boerenerf schrijft: niet overdrijven met de principes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker laten staan. Exoot is niet per definitie gelijk aan verkeerd. Zoals je zelf zegt: de bijtjes zijn er heel tevreden mee. Behalve als ze buitengewoon woekergedrag vertonen moet je oppassen, maar zo extreem zijn deze niet hoor; ik zou ze zelfs zelf willen aanplanten bij ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zeker laten staan: heel wat exoten zijn prima voedingsbronnen voor bijen, hommels en vlinders!

    BeantwoordenVerwijderen