zaterdag 21 augustus 2010

Op het verlanglijstje: Vlier

Toen ik nog een klein meisje was, stond steeds een flesje vlierbessensiroop in de kast. Bij een opkomende verkoudheid kregen zus en ik een lepeltje. Een zoete herinnering.



Mijn overgrootmoeder maakte het brouwsel. Jammer genoeg heb ik haar nooit om het recept gevraagd -ik was nog jong en onnozel- maar misschien heeft mijn oma het nog ergens liggen...

Later maakte ik kennis met vlierbloesemlimonade: zoete vlierbloesemsiroop die -zoals grenadine- aangelengd werd met plat water of spuitwater.

Het is  jammer dat de vlier blijkbaar vaak als onkruid beschouwt. Ik vind het persoonlijk een erg nuttige en mooie plant.

Annetanne heeft er een uitgebreide ode aan geschreven. (Opnieuw mooi meegenomen dat de vlier wel van een beetje vocht houdt...)

Meer vlierreceptjes vindt u hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten